Saturday 20 April 2013

Weight Loss Vs fat Loss




Penurunan berat badan adalah salah satu topik paling hangat yang sentiasa diperbincangkan. Semua orang seolah-olah cuba untuk menurunkan berat badan pada masa kini. Tetapi Apakah perbezaan antara kehilangan berat & kehilangan lemak? Orang seolah-olah menggunakan kedua-dua istilah macam sama. 

Selepas membaca posting ini anda akan memahami perbezaan antara kehilangan berat & kehilangan lemak, tetapi juga menentukan mana satu pilihan dan matlamat anda. 

Kehilangan Berat  vs lemak. Apakah perbezaan? Mari kita mulakan dengan menentukan kehilangan berat & kehilangan lemak supaya anda tahu apa yang dimaksudkan di sini. 

Penurunan berat badan. Anda ingin mengurangkan berat badan-badan anda, jumlah berat tulang, otot, organ-organ, lemak badan... 
Penurunan lemak. Anda ingin mengurangkan lemak badan anda, jumlah lemak yang ada pada badan anda. Matlamat yang sihat adalah lemak badan 10% untuk lelaki dan 15% bagi wanita. 

Masalah dengan penurunan berat badan. Jika anda ingin menurunkan berat badan, ia kemungkinan besar kerana anda membawa terlalu banyak lemak. Ada orang yang perlu menurunkan berat badan, seperti atlet sebelum pertandingan, tetapi kebanyakan mahu kehilangan lemak. Jadi berhenti sentiasa meninbamg berat diri anda. 

Tidak boleh dipercayai. Turun berat badan boleh naik setiap hari kerana ia dipengaruhi oleh kandungan perut/usus/pundi kencing anda, kerugian/pengekalan air, otot kerugian/keuntungan, kerugian/keuntungan lemak... Anda akan tidak mempunyai idea apa yang sedang berlaku. 

Tidak relevan. 2 orang dengan ketinggian yang sama, berat yang sama, tetapi kelihatan benar-benar berbeza kerana ada lemak badan lebih rendah berbanding dengan yang lain. Semak gambar di atas sebagai contoh. 

Ini menunjukkan mengapa BMI standard adalah tidak tepat/ mengarut. BMI tidak mengambilkira lemak badan anda. Kedua-dua lelaki dalam gambar di atas mempunyai BMI yang sama, tetapi seseorang itu lebih sihat dengan jelas: lemak badan Nya lebih rendah. 



Berikut adalah bagaimana skala berat boleh menyesatkan kamu. Pakaian, cermin & gambar tidak berbohong. Tetapi skala berat badan boleh menjadi musuh kamu yang paling teruk oleh mengelirukan anda dan membunuh motivasi anda. Gambar di atas menunjukan bagaimana berat lemak dan otot yang sama tapi berlainan dari segi size. Contoh...

Air & karbohidrat. Karbohidrat mengikat air. Jadi makan kurang karbohidrat akan membuat anda menurunkan berat badan: kehilangan air. Ini adalah mengapa anda menurunkan berat badan yang begitu banyak seperti diet Atkins 2 minggu pertama: ia adalah kebanyakannya air. Sudah tentu, meningkatkan pengambilan karbohidrat anda akan membuat anda menambah berat badan lagi: water retention.

Pertambahan otot & kehilangan lemak. Anda akan meningkatkan / menambah otot semasa kehilangan lemak apabila anda melalukan senaman. Tetapi pada skala berat ia akan kelihatan seperti anda tidak membuat sebarang kemajuan: berat badan anda tidak berubah. Menjejak lemak badan anda dengan menggunakan caliper lemak dan anda akan melihat lemak badan anda akan turun.


Bagaimana untuk memastikan anda mengurangkan lemak dan bukan otot ? Menyemak gambar di atas: 5 kg otot mengambil ruang yang kurang daripada 5 kg lemak. Ini bermakna anda akan kelihatan langsing pada berat badan yang sama dengan membina otot. Kunci untuk mengurangkan lemak dan bukan otot  

Menjadi lebih kuat. Kekuatan latihan membina otot & menghalang kehilangan otot. Ia juga membantu berpegang kepada diet anda. 

Makanan yang sihat. Makan makanan yang tidak diproses 90% dan makan kurang karbohidrat berkanji. 

Senaman kardio untuk mempercepatkan kehilangan lemak. Tetapi tanpa latihan kekuatan (strenght training) latihan kardio akan menyebabkan kehilangan otot dan anda akan berakhir sehingga kurus lemak. Elakkan. 

Bagaimana untuk menjejaki kemajuan dengan cekap. Anda tidak perlu untuk mengesan kemajuan setiap minggu, perubahan tidak akan cukup drastik. Menjejaki perubahan setiap 2 minggu. 

Berhenti menimbang berat diri anda setiap hari. Turun-naik harian akan menggangu motivasi anda. Berat diri anda sekali setiap 2 minggu, tidak lebih.
Berhenti melihat di cermin. Isu-isu imej diri boleh percanggahan persepsi. tangkap gambar penuh badan  anda dan bandingkan dengan gambar-gambar lama. 

Mengesan Lemak badan. Mendapatkan caliper lemak dan mengawasi lemak badan anda setiap 2 minggu.  

Mengambil ukuran. Ukuran ukur lilit leher, dada, lengan, pinggang & paha. Pinggang perlu turun, selebihnya perlu naik. 

Mengambil gambar. Gambar badan penuh dari buku lali ke leher, Penyambut/belakang/sisi, setiap 2 minggu. Bandingkan dengan gambar anda sebelumnya. 

Statistik kekuatan. Simpan log latihan. Kekuatan naik bermakna keuntungan otot dan latihan kekuatan menghalang kerosakan otot. 

Dengar juga apa yang orang katakan. Mereka akan lebih perasan sebarang perubahan pada berat badab anda.Pakaian akan mula berasa terlalu berbeza. Membaca forum thread: "Orang lain kagum perubahan anda sendiri?" 

Anda mungkin tidak mahu menurunkan berat badan. Orang-orang besar yang ingin menurunkan berat badan sering menukar fikiran mereka sebaik sahaja mereka telah menurunkan lemak badan mereka. Mereka sedar mereka memilih untuk tinggal besar selagi lemak badan mereka adalah sihat. 

Menumpukan pada kehilangan lemak terlebih dahulu. Sebaik sahaja anda telah mendapat lemak badan anda turun, semak jika anda menyukai apa yang anda lihat. Kemudian memutuskan jika anda masih perlu menurunkan berat badan. 


Semuga dapat membantu mereka yang ingin menurunkan lemak..

CINCH


Luv
Akak - 019-2816970

No comments:

Post a Comment