Saturday 16 February 2013

14 cara Anda merosakkan diet anda..

diet 1
Nak turunkan berat badan bukanlah dengan hanya makan sayur-sayuran anda. Tetapi jika anda benar-benar rasa seperti anda melakukan semua perkara yang betul, dan masih tidak melihat keputusan, ia boleh menjadi satu proses yang mengecewakan. Malangnya, sebab di sebalik penurunan berat badan terhenti boleh terjadi daripada overestimating kalori dibakar di gym  atau tidak mendapat tidur yang cukup.

"Terdapat banyak cara yang sedikit bahawa orang menjejaskan berat badan mereka," akui penyelidik obesiti Jennifer Linde, PhD, seorang penolong profesor di bahagian epidemiologi dan kesihatan masyarakat di University of Minnesota Sekolah Kesihatan Awam di Minneapolis. Jika anda rasa anda telah  melakukan sedikit-sabotaj diri, ketahuilah cara bagaimana anda boleh menyelesaikan masalah dengan tips ini.

 1. Makan Terlalu kurang Kalori
Banyak orang yang berdiet membuat kesilapan degan memikirkan bahawa jika mereka mengurangkan lebih banyak kalori, mereka akan kehilangan berat badan lebih cepat. Pakar memberi amaran bahawa sebaliknya akan berlaku. Cuba untuk mengekalkan diet yang sangat rendah kalori membawa sabotaj kepada diet anda yang membawa kepada perasaan putus asa. Tambahan pula, memotong kalori terlalu banyak bleh mengugat metabolisme anda untuk jangka panjang. "Secara umumnya, wanita tidak perlu makan kurang daripada 1,200 kalori dan lelaki kurang daripada 1,500 kalori sehari, dan tahap kalori ini sudah cukup susah untuk diikuti," memberi amaran Roberta Anding, seorang pakar diet berdaftar di Baylor College of Medicine di Houston.


2. Mengelakkan Makanan Tertentu 

Mengelakkan diri anda daripada makn makanan tertentu menyebabkan anda akan sentiasa dihantui oleh makanan tu.. contohnye sebab nak diet anda cuba mengelakkan diri daripada makan kek atau coklat, maka kibatnye anda akan sentiasalah terbayang2 wajah kek atau sentiasa akan dipelawalah makan kek. Pakar pemakanan mengatakan bahawa adalah tidak merosakkan diet anda kalau anda masih makan makanan kegemaran anda tu tapi dengan kuantiti yang sedikit untuk menghilangkan ketagihan anda..




 3. Tak mengambil Makan Pagi memperlahan Metabolisma

Makan pagi yang sihat adalah cara yang sepatutnye diamalkan untuk memulakan hari anda. Makan pagi akan membantu anda untuk mengekalkan program diet atau mengekalkan berat badan anda. kajian yang dibuat menunjukan bahawa mengambil makanan pagi yang mengandungi protein dan karbonhidrat boleh membantu mereka yang mengalami masalah berat badan untuk menurunkan berat badan atau bagi mereka untuk mengekalkan berat badan.






4. Tekaan jumlah makanan dan makan berlebihan

Sekiranye anda berjaya mengurangkan berat badan dengan mengamalkan diet yang amat ketat, apabia anda mula mengambil langkah sambil lewa, berat badan anda akan dengan mudah naik balik. Berhati-hati dengan jumlah makanan yang anda ambil . Contonye anda merasa anda tidak akan naik berat badan dengan makan salad jer, tapi dressing anda tambah 2 ssudu besar mayyonis.. haha.. parah dan salah tu.. cuba gantikan dressing anda dengan lemon atau olive oil... Selalu mengamalkan calorie counter untuk memastikan anda makan dengan kadar kalori yang dibenarkan..

bersambung..../

No comments:

Post a Comment