Saturday 14 September 2013

8 Tabiat Sihat Untuk Kekal Langsing



Kehilangan berat badan bukan hanya dengan menahan makan. Lebih penting adalah membuat perubahan gaya hidup yang boleh membantu untuk mengurangkan berat badan dan mengekalkan berat badan. Berikut adalah beberapa strategi yang mudah untuk diikuti.

Kehilangan berat badan dan mengekalkannya adalah dengan yang mengurangkan apa yang anda makan dan meningkatkan jumlah senaman anda. "Persamaan yang paling mudah di dunia, kalori masuk dan kalori keluar, akan menentukan jumlah berat badan anda," kata Christine Gerbstadt, MD, RD, Sarasota, Florida, jurucakap Persatuan Dietetik Amerika. 

Jika anda mampu lakukannya, anda mungkin akan mendapat kembali berat badan anda. Sebab: Berat badan adalah suatu perkara yang melibatkan gaya hidup dan, jika anda tidak mengamalkan tabiat yang sihat  untuk mengekalkan berat badan anda, anda boleh tersasar ke arah berat badan berlebihan dan obesiti. 

Berikut adalah beberapa tips yang bertujuan untuk membantu anda mengamalkan gaya hidup sihat yang akan meningkatkan peluang anda untuk mengurangkan berat badan yang berjaya. Mereka mungkin kelihatan seperti perkara biasa, tetapi ramai orang komited untuk kehilangan berat badan mengabaikan  tabiat yang sihat ini dan akhirnya gagal untuk berjaya. 


1. Perhatikan jumlah makanan anda 

Pengawalan kuantiti makanan adalah satu cabaran utama bagi mereka yang mengikuti penurunan berat badan. "Cara terbaik untuk mengawal kalori adalah untuk pergi dengan kawalan bahagian," kata Dr Gerbstadt. memenuhkan pinggan anda dengan makanan akan membuat anda merasa tertekan untuk makan semua. Mulakan dengan bahagian-bahagian kecil, dan kembali untuk (sedikit) lebih jika anda masih lapar. Perlu ingat bahawa perut anda akan merungut pada awalnya, sehingga ia telah mengecut untuk menyesuaikan diri dengan jumlah makanan yang lebih kecil dari apa yang anda  makan sekarang. Ini terutamanay amat sukar untuk dilakukan bila kita makan di luar. cara yang paling mudah adalah dengan makan sebanyak mungkin buah dan salad sebelum makan hidangan utama. Ini akan membuatkan kita merasa lebih kenyang dan akan mengurangkan kuantiti yang anda makan.




2. Makan perlahan-lahan 

Mungkin akan mengambil masa yang lebih lama untuk menghabiskan hidangan anda. Jika anda melambatkan dan menikmati makanan anda, anda mungkin akan makan dengan lebih dan isyarat akan sempat sampai ke otak yang mengatakan bahawa anda telah kenyang. kalau mengikut sunnah kunyah makanan anda 40 kali sebelum menelan..

3. Makan sayur-sayuran anda dulu

Sayur-sayuran mengandungi banyak serat dan kalori yang besar tetapi beberapa. Dengan makan sayuran dahulu, anda mungkin makan kurang daripada mana-mana berlemak atau berkalori tinggi  di atas pinggan anda. 

4. Jangan Langkau Masa Makan

Elak waktu makan bunyi seperti idea yang baik, tetapi ia sebenarnya melemahkan pelan berat badan anda. Badan anda merasakan ia sedang kebuluran dan mula membina lemak badan dalam usaha untuk menyimpan tenaga untuk masa akan datang. Selain itu, anda mungkin menjadi lebih lapar untuk makan seterusnya anda dan makan jauh lebih daripada anda akan mempunyai sebaliknya. Cara yang terbaik adalah untuk makan tiga hidangan kecil, dengan dua atau tiga makanan ringan di antara. 

5. Minum Banyak Air

Air membantu anda berasa kenyang sepanjang hari , akan membantu usaha berat badan anda. Air juga memberi kelebihan kesihatan yang begitu banyak kepada kulit anda dan pencernaan dan sistem peredaran darah.

6. Tukar ke makanan yang lebih Sihat

Tukar dari makanan yang berkalori tinggi atau tinggi lemak makanan ringan dalam diet anda kepada alternatif yang lebih sihat. Buah-buahan,  keju rendah lemak, mentega kacang, dan keropok gandum adalah beberapa pilihan yang baik. Cipta makanan ringan yang menggabungkan karbohidrat dan protein, seperti mentega kacang diatas epal anda akan menyebabkan anda merasa kenyang dengan lebih lama.


7.Senaman Sekerap Yang Boleh

Membakar kalori melalui aktiviti fizikal adalah penting untuk penurunan berat badan. Jika anda tidak membakar lebih banyak kalori daripada yang anda makan, anda tidak akan kehilangan berat badan. 'Orang-orang berfikir bahawa mereka terlalu sibuk untuk berjalan 20 minit sehari atau melakukan latihan berat sedikit atau menunggang motosikal, dan kemudian mereka tertanya-tanya mengapa mereka tidak boleh menurunkan berat badan, 'kata Gerbstadt. 'Jika anda cuba untuk diet tanpa senaman, ia hanya memerlukan usaha yang lebih.' Apa-apa aktiviti fizikal, berjalan walaupun lama, akan membantu.

8. Simpan Jurnal Makanan

Diari makanan adalah alat yang terbukti untuk orang yang berusaha untuk menurunkan berat badan. Menjejaki apa yang anda makan dan berapa banyak kalori yang terkandung dalam makanan anda. Jika anda juga menyimpan rekod latihan anda, anda boleh membandingkan berapa banyak kalori yang anda bakar  untuk berapa banyak kalori anda makan.

Menurunkan berat badan dan mengekalkannye dengan cara yang sihat tidaklah mudah seperti yang selalu dicerita-ceritakan.. Sekiranye anda mampun menurunkan 1 kg seminggu pun dah cukup baik sebakai pembakar semangat untuk terus berusaha menurunkan berat badan anda.. 

yang penting kuatkan semangat dan jangan berputus asa ..

Sekiranye anda berminat untuk belajar cara menurunkan berat badan dengan cara yang sihat.. akak sedia membantu..

Love
Akak - 0192816970 

No comments:

Post a Comment