Sunday 27 January 2013

Buah dan Kalori,....



Buah-buahan dan sayur-sayuran sentiasa dianggap sebagai kumpulan makanan sihat . Pengetahuan konvensional memberitahu kita bahawa mereka adalah sumber yang baik vitamin, mineral dan bahan-bahan yang membolehkan kita untuk memastikan sistem imun kita dan dapat melindungi kita daripada penyakit kronik. Kebanyakan orang menyedari kebenaran ini, tetapi fruitarians dan vegetarian dan mereka yang berada di diet drastik cenderung untuk mengunyah pada buah-buahan dan sayur-sayuran macam tiada esok bagi mu. Makan buah-buahan dan sayur-sayuran adalah lebih baik daripada menguyah kentang goreng dan biskut, tetapi kalau dah terlalu banyak tak adalah eloknye. Ingat, terdapat kalori dalam sayur-sayuran dan buah-buahan juga.


Carta Kalori Buah: Mengenalpasti buah-buahan kalori tertinggi dan terendah

Ia mungkin bunyi seperti paradoks kepada kepercayaan yang adayang ada tetapi buah-buahan mengandungi gula, air, serat, dan vitamin yang indah. Mereka  sangat kaya dengan kalori yang perlu dimasukkan dalam jumlah pengambilan kalori anda jika anda tengah diet.

Epal  (10 biji) = 81 kalori x 10 = 810 => AIS KERIM
Mangga  = 135 kalori ; Pisang (3 biji) = 105 kalori x 3 = 315 kalori
135 kalori + 315 kalori = 450 kalori = PASTA 2 cawan

Jus buah-buahan, yang menjadi satu trend diet masa kini, tidak juga sihat kerana kita tidak terfikir  ada kandungan gula yang tinggi. Minum jus buah-buahan dalam jumlah yang besar membawa kepada risiko kesihatan seperti kencing manis dan pancang insulin.

Kita melihat  amalan  makan berlebihan pada buah-buahan terutama masa cuaca panas . Dua hidangan buah-buahan adalah mencukupi untuk mendapatkan Vitamin A dan C yang mereka perlukan.  Boleh dilihat seperti carta dibawah.

Janganlah  makan semangkuk besar anggur atau setengah tembikai anda lebih baik menikmati saiz yang munasabah hidangan pencuci mulut. Malangnya, kalori untuk buah-buahan jarang diperdulikan sangat. Kita umumnya mempunyai tanggapan utama mengenai sejumlah besar kalori dalam buah-buahan.

Jadual di bawah mengandungi senarai kalori dalam buah-buahan. Ini adalah satu panduan yang berguna jika anda berada di diet dan anda mahu menggabungkan lebih banyak buah-buahan dalam program makan anda.





Sebagai langkah untuk mengawasi setiap makanan yang masuk dalam mulut kita, saya cadangkan download Daily Calories Counter.. Download ke handphone anda. Tapi kenalah disiplin sikit ..rajinlah masukkan kedalam dairy anda.. so sekurang-kurangnye kita pun tahulah berapa kalori yang kita dah ambik.. 

https://play.google.com/store/apps/details?id=com...hl=en
www.myfitnesspal.com/
caloriecount.about.com/cc/calories-goal.php



Good Luck... Selamat mencuba.. Saya pun tengah cuba berterusan mengamalkannye....Harap2 lah berkekalan dan menjadilah ya.... 63 kg by 30/04/2013




Inshaallah.

Akak










No comments:

Post a Comment