Thursday 17 January 2013

Minuman bergas dan kesihatan


Pensyarah Kanan Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Chin Yit Siew, berkata pengambilan berlebihan minuman bertenaga boleh menyebabkan pelbagai penyakit antaranya kencing manis dan obesiti.
Sehubungan itu, beliau berharap ibu bapa atau penjaga melarang anak mereka mengambil minuman berkenaan bagi mengelak kesihatan mereka terjejas.
“Setiap jenama minuman berkarbonat atau minuman bertenaga mempunyai kadar gula yang berbeza, dengan ada pada tahap rendah dan tinggi. 

Kandungan gula dalam setiap tin minuman bertenaga ialah 6.8 gram bagi setiap 325 mililiter. Bagaimanapun, jumlah kandungan gula dalam setiap tin minuman berkarbonat 325 mililiter ialah 11 gram. Sementara itu, Pengarah Komunikasi Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd Yusof Abdul Rahman mendakwa sehingga kini tidak ada sebarang ketetapan daripada Kementerian Kesihatan mahupun Kementerian Pelajaran mengenai larangan menjual minuman berkarbonat jenama minuman bertenaga. 

Perlu tenaga untuk bersukan/ kepenatan/ mengantuk??? tukar kepada 
Shaklee Performance...



  • Ia adalah minuman ahli sukan yang mengandungi imbangan elektrolit yang sempurna untuk membantu mencegah dehydration, seperti fungsi minuman isotonik.
  • Ia membekalkan 3 jenis karbonhidrat bagi tenaga dan stamina.
  • Ia mengandungi formula karbonhidrat unik Shaklee iaitu opticarb yang membekalkan tenaga serta merta. Opticarb memberikan kita tenaga berterusan tanpa meningkatkan kandungan gula di dalam badan.

  • Ia bukan saja untuk ibu menyusu/mengandung semasa berpuasa, tapi sesuai untuk semua, terutama yang kerja di tengah panas. Budak2 demam pun elok amik ni sebab biasa la budak2 bila dah demam tak selera makan minum. Ia boleh menolong mencegah dehydration

Secara klinikan dibuktikan tidak mengandungi perasa tiruan, pemanis atau bahan pengawet..


akak sentiasa ambik performance sebelum, semasa  dan selepas bersenam.. terutama bersenam kita harus ingat yang urat2 dalam badan kita mengembang kerana perpeluhan dan darah mengalir dengan cepat akibat jantung kita yang mengepam darah dengan kencang. Sekiranye pada ketika itu kita minum isotonik drink yang mempunyai kadar gula yang tinggi , penyerapan akan terus kedalam urat2 dalam badan.. so kita tahu apa kesimpulannye..

GULA - Karbonhidrat - Lemak (FAT)


Exercise sampai tercunggap2 tapi tak slim jugak... sound familiar???

Tukarlah ke cara hidup yang lebih sihat....


Luv
Akak





No comments:

Post a Comment