Thursday 5 July 2012

Yo-Yo diet ../ sambungan

Kesan “Yo-Yo” Effect

Yo-yo nie apa ? Yo-yo ni sejenis permainan yang berbentuk bulat dan tali digulung pada dia. Lepas cara main dia kita akan baling dan gulung. So dia akan macam turumalamalkan dia naik gitu. Sebab tu kita samakan orang yang mengamalkan diet tak sihat nie, badan dia akan turun naik macam yo-yo ler …



-          Diet yang berkalori rendah nie dia macam mengawal tahap kelaparan dalam badan atau kalau dalam bahasa orang putehnye Self-Imposed Famine. Jadi bila dah jadi macam nie badan akan bertindak untuk menyimpan lemak dan mulalah akan memecahkan tisu-tisu muscle untuk ditukar ke tenaga (fuel). Sebab badan kita tak tak tahu bilalah akan dapat makanan so semua tenaga didalam badan akan disimpan sebaik mungkin.

-          Nitrogen akan dibebaskan untuk memecahkan muscle nie dan badan akan mula mengeluarkannya dengan air daripada sel badan kita melalui buah pinggang. So bila air dalam badan dah banyak keluar penurunan yang cepat akan dapat kita lihat (namanye gemuk air @ badak air). Alah air keluar dari badan. Apalah sangat. Minum jer air naiklah balik badan tu. Tapi yang beratnye sebab tisu-tisu muscle dalam badan kita yang dah dipecahkan tadi telah menyebabkan metabolism dalam badan kita menjadi rendah soooooo GEMUKlah balik!!!

-          Tisu muscle kita membakar kalori 24 jam. Lebih banyak muscle , lagi banyaklah kalori yang anda bakar walaupun dok depan tv tengok drama korea…so lagi kurang muscle sepatutnye lagi kuranglah anda dibenarkan makan. Sajelah nie nak bagi pening sikit ya..

Katalah kita turun 10 lbs muscle + 20 lbs lemak – diet rendah lemak nie.., diandaikan setiap pounds muscle membakar 50 kalori lemak dengan dok depan tv nie so kalau
10 lbs x 50 kalori = 500 kalori sehari – tisu muscle anda pun dah kurang 10 lbs so untuk membakar 500 kalori itu anda kenan pastikan kalori yang anda makan setiap hari mesti kurang dari 500 untuk mengekalkan penurunan berat badan. Ni dah payah dah nie..
 
Yang tragiknye  bila anda dah kurang mengamalkan diet rendah kalori tu, badan anda akan mula berbisik-bisiklah pulak “yeiii makanan, tapi bilalah pulak tuan aku nie nak berhenti makan pulak so baik simpan makananan nie dalam store lemak kita. “ AKIBATNYE LAGI GEMUK .. muscle dah tak der nak bakar lemak-lemak tu…



Haa tu dia teori of yo yo effect.. lebih kurang camnilah...kalau nak diet..bukan pada kuantiti atau apa yg ditimbang (tu short term loss tu..apa yang berkurang.yg bertambah..kene ambik tahu)...dan amat penting kene tahu yg we need more muscles to burn kalori..tapi kebanyakan program diet zaman moden ni..hanya menghabiskan muscle2 yg ada dlm badan...jadi mmg lah bila timbang nampak byk kilo yang hilang..tapi disebaliknya???tu sume yoyo effect... jadi kalau nak diet..diet secara berhemah...HABIS TU…CEMANA NAK LAWAN YOYO EFFECT NI..CEMANA NAK DIET??????????????????????




No comments:

Post a Comment