Thursday 5 July 2012

ZZZZZ dan gemuk

Adakah ZZZZ akan menambahkan berat badan

BETOI!!! kata scientist. Bila kita ingin mengurangkan berat badan tidur yanfg berkualiti adalah sama pentingnye dengan pemakanan yang sihat dan bersenam.

                       Slim = Enough sleep + nutrition + exercise






Secara puratanye kebanyakan wanita di Malaysia tidur dalam 6 - 6.5 jam sehari, menurut kata pakar. The bad news is mereka nie tergolong dalam 12 to 32% more likely to experience a major weight gain of 15kg or more. and 6 - 15% more likely to become obese.

Tidur atau tak cukup tidur akan memberi kesan kepada 2 hormon mengawal nafsu makan di dalam badan manusia ; Leptin and Ghrelin. Apabila kita tidak mendapat tidur yang secukupnye kadar leptin didlam badan yang memberi maklumat kepada otak kita bahawasanye yang kita nie dah keyang akan menurun atau menjunam, dan Ghrelin pulak mengerak langkah dengan merangsang selera makan kita untuk meningkat... heheeee..


Dengan kata lainnye, bila kita tak cukup tidur , rangsangan untuk makan akan bertambah, selera makan akan bertambah dan kesannye... terlebih makan or Overeating.

Akibat lain yang perlu diber perhatian  behind overeating is that the immediate result of sleep deprivation on the body is usually an impulse to fight off tiredness , and often people reach for food to get more energy . Along with the weight gain come another negative effects , including a diminished capacity to metabolize carbohydrates, sending your glucose and insulin levels spiking and increasing your risk for developing insulin resistance and subsequently , diabetes ; an increase risk for high blood pressure and greater risk for developing heart disease.

Satu lagi teori yang perlu diambil kira dan mengaitkan kekurangan tidur dengan masalah kesihatan kita adalah secara tidak langsung akan menyebabkan tekanan darah kita meningkat yang mangakibatkan seseorang itu boleh mendapat penyakit darah tinggi.

Menurut kata pakar, tiduri  yang mencukupi adalah minimum 7 jam sehari secara routine. Dengan cara ini badan kita akan mendapat rehat yang secukupnye dan badan kita akan tidak lagi tersilap membezakan antara megantuk dengan kelaparan..

GOOD LUCK

TIPS UNTUK TIDUR LENA
1. Tenangkan fikiran sebelum tidur , mengkin membaca.
2. Tidur pada waktu yang sama tiap-tiap malam.
3. Mandi dengan air suam sebelum tidur







No comments:

Post a Comment